McLuhan ABJ - Blätterfolge 4

ABJ\ABJ_04.WP * 20.11.1993

Gerettet aus altem ABJ_04.WP: 15.11.1993: Wenn die Rede von den Neuen Medien inwischen, um ein Wort von Robert Walser zu mißbrauchen, mit wasserfallartiger Bequemlichkeit aus den hochgelegenen Mundkurorten ihrer Propheten auf uns herabstürzt, so war das doch nicht immer so gewesen. In den Anfängen dieser bestürzenden Flut war da ein Mund, dem es nur unter Krämpfen gelang, sich so zu weiten, daß alles, was brühwarm Medium und eben nicht so ganz gar war, in ihn hineinpaßte, ging es doch bei dieser Rede um nichts weniger als um "die Welt in Pantagruels Mund" (GG 202)

——————————————————

UM lesend. Immer zurück zur Schrift. UM_06 Media as translators (67/63 ff) Alle Medien... (67), aber vorher "That technologies are ways of translating one kind of knowledge into another mode has been EXpressed by Lyman BRYSON in the phrase "technology is EXplicitness". Translation is thus a "SPELLING-OUT" of forms of knowing. What we call "MECHANISATION" is a translation of nature, and of our own natures, into amplified and SPECIALI-ZED forms." (67/63) Medien als Translatoren/Übersetzer sind Infektionsüberträger.... "All media are active metaphors in their power to translate experience into new forms." (67/64) Aktive Überträger der Fremdkörperschaft. Erst die totale Infektion bringt die Heilung.... Applied knowledge: "'Applied'means translated or CARRIED ACROSS from one kind of material into another". Bis dann - electric automation - Shakespeare, Forest of Arden = "advance model of the age of automation when all things are translatable into anything else that is desired" (69/65), nämlich :"And this our life, exempt from public haunt,/Finds tonges in trees, books in the running brooks, /Sermons in stones, and good in every thing." (As You Like it, II, i, 15-21)

"Shakespeare speaks of a world into which, by programming as it were, one can PLAY BACK the materials of the natural world in a VARIETY of LEVELS and INTENSITIES of STYLE. Wie are CLOSE TO DOING JUST THIS on a massive scale in the present time elecronically. Here is the image of the GOLDEN AGE as one of COMPLETE metamorphoses or translations of nature into humand art, that stand READY OF ACCESS to our electric age." (70/65-66) ff Mallarmé: Wellt soll in Buch enden. Wir können die ganze Show dem Gedächtnis eines Computers übergeben ---- und haben das Buch der Welt in den Händen - GRAMMATICA.

Aber wo sollte es hin? INNIS Bias of Communication, Vorwort von McL: "Innis had hit upon the means of using history as the physicist uses a CLOUD CHAMBER. By bouncing the unknown form against known forms, he discovered the nature of the NEW or little known form." (X) Eine Seite Später: HAVELOCK, Preface to Plato. "As long as the oral culture was not overplowered by the TECHNOLOGICAL EXTENSION of the VISUAL POWER in the ALPHABET, there was a very rich cultural result from the INTERPLAY of the ORAL and WRITTEN forms. [...] The Greeks went from oral to written even as we are moving from written to oral. They 'ended' in a desert of classified data even es we could "end" in a new tribal encyclopedia of auditory incantation." (XI) Sonst gibts nichts außer diesem Interplay? Doch: die Nebelkammer, in der das Zusammenballern dieser beiden Formen, das ist : der Schrift und der Erlösung von ihr, immer neue Tröpfchenspuren durch die verschiedenen Medien und Environments und so durch das Werk von McL ziehen. Dabei wird der Nebel immer dichter, so daß Spuren nur noch durch stärkste Entladungen noch erzeugbar sind.

——————————————————

INTERFACE ---- Alphabet: das geöffnete Maul, die Zähne ---- McDonald: das fleischfressende Brötchen.

——————————————————

21.11.1993 ------ Medium = Message. "Les christianisme....C'est CETTE MISE EN MIROIR DU MÉDIUM [Inkarnation: CHAIR, CORPS; "La médiologie, cette physique de la pensée sociale, 92] DANS LES MESSAGE LUI-MÊME qui fait du christianisme la porte d'entrée obligatoire de notre discipline." (93) (Régis DEBRAY, Cour de médiologie générale, 1991, S. 93).... folgt: "Notre grand sachen [Indianerhäuptling, ~Guru] n'est pas McLuhan mais Saint Jean. Nous rendron en son temps les honneurs au premier, mais nous devons d'abord une action de grâce au second." (93 -- die folgt aber nie)

Das Medium selbst, mediatisierung, inkarnation, ist die Botschaft.

——————————————————

Rübergeschoben zu MCL\EXPL_COM.MCL Explorations in Communications. David RIESMAN. The Oral and Written Traditions. Auch hier der G O TH I S C H E   P A G E : die Geschichte von der semi-oralen Lektüre von Manuskriptkultur. S 112. V gl McL ebd The Effect of the Printed Book on Language S. 126 "Slowness  of manuscript reading". Dort auch die schönen MACADAM-Stellen (auch Riesman, S 113: "highroad) "speed over the superhighways of assembly-line  printing" (127)

"It was a change of scenery comparable to that of the  motorist who shifts from a road sprinkled with Burma Shave yelps [Ja ulen] and siren gestures from Miss Rheingold to a throughway [Schnellstr aße] or turnpike [Autobahn, gebührenpflichtig]. By the 18th centu ry the reader could depend on a writer controlling the PURR [MB: dynamo]  of his sentences and giving him a swift, smooth ride. Prose bedcam e urbane, macadamized. The plunging [tauchen, sich werfen, hechten], r earing [sich aufbäumen] horses of 16th century journalese were more  like a rodeo. (129) 

Purr: gemeint is "equitone" (GG), "steadily maintained tone" (hier 129); "The macadamized reularity of administrative procedure, which banished oral variety in prose by 1700..." (128)

INNER-DIRECTED - "bookish edication" (114); "OTHER-DIRECTED" - mass-media (115) 

Riesman noch zu INNIS: Er "took a rather crabbed [griesgrämig, mürrisch], Spenglerian pleasure in showing that the materials in which word were written have often counted for more thant the words themselves.... Perhaps it was understandable that a Canadian should be one of the first to study such problems systematically, after watching his country's forests being cut down on behalf of the Reader's Digest and other forms of AMERICAN P U L P U L A R  I M P E R I A L I S M ." (112)

McL a.a.O. statt "moveable types" (GG) hier "Everything we know about TECHNOLOGY points to its natural bent for the repelaceable part and the SNUG [beweglich] unit that can serve many roles." (134)

Nochmal Riesman: "If oral communications keeps people together, print is the isolating medium par excellence." (114)

-------bis hierhin rübergeschoben zu MCL\EXPL_COM.MCL

——————————————————

23.11.1993---------- Das Tier mit den Zähnen, JURASSIC-Parc - McL GG u.a.: die beißenden Buchstaben. Immer wieder, so UM: extension of body, Hintern CREATES Stuhl, Stuhl CREATES Tisch, was aber ist DNS - Logos Spermaticos - dabei?   

——————————————————

24.11.1993 McL: Medien = Inhalt von Medien. Wird aktzeptiert (Bolz, Kittler etc), aber die Implikation ist: 'Medientheorie' hat Medien nur als Inhalt eines anderen Mediums in der Hand, Inhalt eines hidden environment, welches Medium (als sein Inhalt) überhaupt erst hervortreten läßt und sichtbar macht. Sichtbar aber wird eigentlich nur: SCHRIFT.

——————————————————

25.11.1993 ---------- McL. So gibt es kein noch so anvanciertes Medium, das nicht einerseits eine (immer wieder) neue Steigerung der idolatrischen Externalisierung bedeutet und zugleich deren Aufhebung durch Totalisierung dieser Externalisierung (wie denn......?); es ist also immer diegleiche Dynamik von Steigerung und Umschwung, Intensivierung und reversal, für die paradigmatisch die (alphabetische) Schrift steht. So gibt es eigentlich nur ein einziges Medium, das schon allein dadurch Medium ist, daß es medium ist, nämlich ein Zwischending und Übergangsobjekt, technischer Götze der sich selbst verherrlichenden Menschheit und zugleich im Gegenzug Beschleunigung der Zeit auf ihr Ende hin, letzte 'Kollektivierung' aller individuellen Bestrebungen durch deren Totalisierung.......Erfüllung im technologischen Implement....